کتاب و مجله

نوشته‌هایی درباره‌ی مجله و کتاب

کتاب و مجله

نوشته‌هایی درباره‌ی مجله و کتاب

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

توی گودریدز، یکی از «فرند»ها ازم خواست که، به مناسب نمایشگاه کتاب، چهار-پنج‌تا کتاب معرفی کنم. متن زیر شد جوابم.

 

سلام
ارادتمند
والا، ما زیاد مطالعه نمی‌کنیم. زیاد قیافه‌اش را می‌گیریم :)

توصیه‌کردن، برای من، یک کمی سخته. چون آدم‌ها موقعیت‌های مختلفی دارند و حتی یک آدم هم در زمان‌های مختلف حال و احوال جورواجوری داره. ولی خوب، حالا که خواسته‌اید، من این کتاب‌ها را پیشنهاد می‌دم:
1. تاریخ آمریکا از 1492 تا 2001، نشر آمه، قیمت 50000 تومان!

من تازگی این کتاب را خوانده‌ام و خیلی کیف کردم. از دیدگاه شکست‌خورده‌ها به تاریخ آمریکا نگاه کرده و شدت ظلم حاکمان را خیلی خوب نشون داده.

2. سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج، کورت ونه‌گات، انتشارات مطالعات زنان.

کتاب طنز تلخ. شاهکار نویسنده‌اش. داستان حمله‌ی هواپیماهای جنگی نیروهای متفقین به یکی از شهرهای آلمان نازی و بمباران وحشتناک اونجا. ونه‌گات آمریکاییه و اون موقع دست آلمانی‌ها اسیر بوده و این کتاب درواقع خاطرات خودشه، اما خوب نه به‌شیوه‌ی معمول. توی داستان هی عقب و جلو می‌ره، گاهی داستان علمی تخیلی می‌شه، گاهی نویسنده مستقیم با مخاطب حرف می‌زنه. ولی به‌هرحال شاهکاره.

3. در غرب خبری نیست، اریش ماریا رمارک، نشر ناهید. داستانی درباره‌ی سربازی آلمانی در جنگ جهانی اول. بیهودگی جنگ را خوب نشون می‌ده. کتاب ضدجنگه.

4. کارل مارکس، زندگی و محیط، نوشته‌ی آیزایا برلین، نشر ماهی.

به‌نظر می‌رسه مارکس دوباره درحال بازگشت باشه. البته نویسنده‌ی این کتاب خودش از لیبرال، و بنابراین در جبهه‌ی مخالف مارکسیسمه. شاید یکی از بداقبالی‌های مارکس همین باشه که کسی در جبهه‌ی مخالفش کتابی در مدحش بنویسه. چون قاعدتاً یک مقدار زیادی تحریف می‌شه. ولی آیزایا برلین شخصیت آکادمیک بسیار معروفی است و نثرش هم بسیار روان است.

 

همین چهارتا بسه دیگه؟ حالش را ندارم بیشتر معرفی کنم :)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۵۱
طاها ربانی